25.9.2013

Työmatkafillarin muodonmuutos, osa 4

Rengashommia, eli kuinka polkupyörän rengas kasataan.
Pääsin kuluneella viikolla aloittamaan työmatkapyöräni niputtamisen takaisin ajokuntoon. Tämä postaus on kuvasarja renkaan asentamisesta edellisviikolla maalaamieni vanteiden päälle, ihan vain informaatiomielessä ja omaksi iloksi tarjoiltuna internetin tiedonnälkäisille.

Tarvikkeet ja työkalut

Renkaanvaihto on (periaatteessa) helppo projekti jopa maantieolosuhteissa. Omat renkaani olivat maalausten jäljiltä valmiiksi purettuina, joten purkukuvia ei tässä yhteydessä valitettavasti ole. Käytännössä purku kuitenkin tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä kuin kokoaminen.

Tällaisten "tavallisen" sisärenkaallisen renkaan kokoamiseen tarvitaan:
  • 5-15 minuuttia aikaa
  • Vanne
  • Sisärengas
  • Ulkorengas
  • Rengasraudat (omani ovat muovia)
  • Venttiiliin sopiva pumppu
Sisärenkaattomien ja/tai tuubirenkaiden asentamiset ovat hieman erilaisia projekteja.

Asennus

Vaihe 1, tarkista renkaan mahdollinen pyörimissuunta.
Asennusprojekti kannattaa aloittaa tarkistamalla onko rengasvalmistaja antanut vinkin renkaan optimaalisesta pyörimissuunnasta. Kaikissa renkaissa pyörimissuuntaa ei välttämättä ole merkitty. Kun suuntakuviot ovat selvillä, varsinaisen työn voi aloittaa. Vanteiden ja vannenauhojen kunnon olinkin tarkistanut jo etukäteen.

Vaihe 2, asenna ulkorengas vanteen päälle.
Ensin ulkorengas asennetaan puoliksi vanteelle ja puhdistetaan renkaan sisäpuoli mahdollisista roskista. Tämän jälkeen otetaan renkaaseen tuleva tyhjä sisärengas ja puretaan sen venttiilistä ulkopuoliset mutterit pois. Venttiili pujotetaan läpi vanteen venttiilille varatusta reiästä ja sisärengas asetellaan vanteen ja renkaan väliin.

Vaihe 3, sisärenkaan asennus.
Oikeastaan ainoa huomioitava asia sisärenkaan asentamisessa on se, ettei sisärengas ei saa jäädä kierteelle.

Jotakin on pielessä.
Mikäli sisärengas on kierteellä, oikaise rengas. Kun sisärengas on suorassa ja paikoillaan, asenna sisärenkaan venttiiliin tulevat mutterit paikoilleen. Tämän jälkeen sisärenkaaseen on hyvä pumpata hieman ilmaa, jotta se pysyy muodossaan ulkorenkaan loppuasennuksen aikana.

Vaihe 4, sisärenkaan kevyt täyttö.
Ilmaa pumpataan vain sen verran, että sisärengas pysyy muodossaan - sen ei tarvitse vielä venyä.

Vaihe 5, ulkorenkaan toisen sivun asennus.
Ulkorenkaan toisen kyljen paikoilleen laittaminen on mahdollisesti koko projektin hankalin osuus. Mikäli renkaan reunat ovat kovin jäykät, pelkin sormin vanteelle painaminen ei varmasti onnistu ilman apinamiehen voimia. Vaikka suvussani kulkee tarinoita haarukan ja leipäveitsen voimin (vaihtelevalla menestyksellä) suoritetuista renkaanvaihdoista, oma mielipiteeni on, että rengasraudat ovat olemassa juuri tätä tarkoitusta varten. Vaikka työkalut olisivatkin oikeat, niitä käyttäessä tulee silti varoa puhkaisemasta sisärengasta rengasraudan ja vanteen väliin nipistämällä.

Vaihe 6, profit!
Ennen valmiin työn ihastelemista rengas tulee pumpata täyteen. Vinkit oikeista rengaspaineista ovat usein painettuina ulkorenkaan kylkeen pyörimissuuntamerkintöjen tavoin. Nämä renkaat pumppasin 4,5 barin paineisiin, vaikka ohjeena olikin 5 bar. Lopuksi renkaat asennetaan pyörään ja ajetaan (täyttä vauhtia).

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti