28.10.2022

Ruska 2022 - mitä/miten/miksi?

Ruska / Höstfäng - pitkää matkaa polkupyörällä.

Ruska-pyöräily vuosimallia 2022. Mitähän siitä sanoisi, muuta kuin että ohi on?

Mikä on Ruska-pyöräily?

Järjestäjän mediatiedotetta lainaten Ruska-pyöräilyn voi määritellä seuraavasti:

Perjantaina 9.9.2022 auringon laskiessa kello 19:50 alkaa Imatralta kuudes Ruska-pyöräily. Vuoden 2022 matka alkaa Imatrankosken luota ja kulkee erilaisten vesiputousten ja koskien kautta Kilpisjärven Tsahkalputoukselle. Kontrolleina ovat Hepoköngäs Puolangalla, Kullaoja Naruskassa Sallassa ja Kalmakaltio Enontekiöllä. Lisäksi määrätty osa reitistä kulkee muun muassa Kåfjorddaleniin Norjassa ennen nousua Kilpisjärvelle.

Ruskan reitin pituus on yli 2000 km ja sen ajamiseen on aikaa kahdeksan päivää, neljä tuntia ja kymmenen minuuttia eli maalissa pitää olla lauantaina 17.9. keskiyöllä. Päivämatka on minimissään noin 250 km ja lyhyitä ennalta määrättyjä osuuksia lukuun ottamatta osallistujat suunnittelevat itse omat reittinsä. Kello käy koko tapahtuman ajan ja osallistujat saavat käyttää vain kaikille yhtäläisesti saatavilla olevia palveluja, kuten kauppoja ja hotelleja. Kaikki erikseen järjestetty huolto on kielletty ja osallistujat eivät saa auttaa toisiaan, pois lukien parina tapahtumaan ilmoittautuneet.

Mukaan on ilmoittautunut yli 28 pyöräilijää. Heitä voi seurata sekä kartalla että sosiaalisessa mediassa tunnisteella #ruska2022. Tarkemmat tiedot osoitteessa https://www.randonneurs.fi/ruska-ride-across-finland-2022/

Ruska-pyöräily järjestetään nimensä mukaisesti syksyllä ja yleensä reitti on kulkenut Suomen läpi siten, että maali sijoittuu pohjoiseen Suomeen keskelle parhainta ruska-aikaa. Kaikki tapahtumaan osallistuneet ja sen aikarajassa maaliin ajaneet saavat oman järjestysnumeronsa, joka on juokseva numero tapahtuman ensimmäisestä järjestämisvuodesta ja maaliin saapuneesta pyöräilijästä alkaen. Kukin numeroitu osallistuja saa numeronsa ensimmäisellä aikarajassa onnistuneella suorituskerralla ja myönnetty numero ei jatkossa vaihdu, vaikka tapahtuman ajaisi aikarajassa läpi uudemman kerran. 

Ennen tämänvuotista tapahtumaa Ruskan oli ajanut läpi yhden tai useamman kerran yhteensä 54 pyöräilijää, eli vuonna 2022 ensimmäiselle aikarajan puitteissa Ruskan ensimmäistä kertaa läpäisseelle pyöräilijälle myönnettävä järjestysnumero oli numero 55. Omalla Ruska-numerolla varustettu lippalakki on ainakin omassa pyöräilykuplassani varsin kova juttu, joten sellaisen hankkiminen toki minuakin houkutteli.

Lyhyesti sanottuna - Ruska on syksyinen, monipäiväinen pitkänmatkan polkupyöräilytapahtuma kelloa ja olosuhteita vastaan ja sen ainoana palkintona on mahdollinen oikeus ostaa itselleen uniikisti numeroitu lastenlippis. 

Kuulostaa hyvältä, mutta miten siihen pitäisi valmistautua?

Valmistelut

Mikäli olen ymmärtänyt oikein, tällaista tapahtumaa ei lähdetä ajamaan aivan ns. pystymetsästä. Tänä vuonna tiesin aikataulujen olevan mahdollisesti suosiolliset, joten ehdin ajamaan pohjille omat vuosittaiset ennätyskilometrini - ennen Ruskaa minulla oli mittarissa noin 5200km verran ajoa, sisältäen ensimmäisen ajamani yli 1000km mittaisen tapahtuman kilometrit. Kuvittelin myös suunnilleen tietäväni mihin olen ryhtymässä, sillä olen seurannut tapahtumaa ja muita vastaavia tapahtumia jo useampana peräkkäisenä vuonna. Olen myös osallistunut muutamiin monipäiväisiin pyöräilytapahtumiin ja kokeillut rajojani 24-tunnin pyöräilytapahtumissa jo useampana perättäisenä vuonna.

Erilaisia reissussa tarvittavia ja mahdollisesti tarvittavia varusteita oli myös tullut haalittua ja kokeiltua lyhyempien reissujen aikana sen verran, että mitään isompaa hankintaa minun ei Ruskaa varten tarvinnut enää tehdä. Polkupyöräni ja laukkuni olen myös kasannut itse, joten tiesin selviäväni mahdollisista reissun aikana eteen sattuvista huolloista itse. Valmisteluista huolimatta Ruska oli (ja on edelleen) mielessäni melkoisen iso monsteri, joka täytyy pakostikin syödä pala kerrallaan ettei tule itse syödyksi.

Alustava reittisuunnitelma.
Reittisuunnitteluni tein pääasiassa RideWithGPS -palvelulla, jonka ostin maksullisena versiona tapahtuman ajaksi. Joitakin reittiosuuksia tarkistin suunnitteluvaiheessa Google Mapsista, Komootista, Strava -heatmapista ja Maanmittauslaitoksen maastokartoista sekä CycleTourer.co.uk:n ylläpitämästä Norjan tunnelikartasta. Kontrollikohtaisia vinkkejä kaivelin myös netistä erilaisten blogien ja virallisempien sivustojen uumenista. Aloitin reittisuunnittelun vasta (loman varmistuttua) verrattain myöhäisessä vaiheessa, joten laavujen tai autiotupien kartoittamiseen minulla ei ollut enää aikaa (vrt. esim Pekka Tahkolan 142 karttamerkintää!!), tätä puutetta paikkasin pakkaamalla mukaan teltan.

Reittiviivan tallensin useampaan osaan pilkottuna ja yhtenä isona tiedostona puhelimelle, Wahoolle ja RideWithGPS -palveluun. Mikäli Wahoo jostakin syystä olisi päättänyt oikutella, olisin siirtynyt navigoimaan puhelimella, jonka sovelluksista esim. OsmAnd Maps osaa lukea reittiohjeita korvanappiin. Varapuhelinta tai -navigaattoria minulla ei ollut reissussa mukana.

Ruska 2022 -aikataulusuunnitelma.
Ajettu reittini poikkesi suunnitellusta vain muutaman lennossa tehdyn oikaisun ja koukkauksen verran, eli se reitti jota lähdin ajamaan vastaa melko hyvin toteutunutta. Melko konservatiiviseksi suunnitellun reittini lisäksi yritin insinöörätä itseni jo valmiiksi ulos mahdollisista aikataulutuksen ongelmista listaamalla reitin kontrollit ja todennäköisimmät taukopaikat aukioloaikoineen exceliin.

Etappikohtaisen etenemisnopeuden huomioivaa Excel-pohjaani olen jalostanut jo useamman tapahtuman verran, uutena keksintönä minulla oli tämä aikataulu perinteisen A4-kokoisen tulosteeni lisäksi mukana myös ajon aikana muokattavana Google Sheets-versiona. Reaaliaikainen tieto aikataulusta helpotti omaa ajonaikaista stressitasoani huomattavissa määrin ja tämä keksintö on ehdottomasti mukana myös jatkossa.

Ilmoittautuminen valmis 18.8.2022.
Lomat hankittuna, pohjat ajettuna, varusteet valmiina, reitti suunniteltuna ja reissubudjetti varattuna olin siis ainakin teoriassa valmis koitokseen. Ilmoittautumisen ja vetoaikeideni somehuutelun jätin silti melko viime tinkaan, sillä tottahan tällainen jännittää. Päätös lippalakin osto-oikeuden hankkimisyrityksestä konkretisoitui 18.8.2022, jolloin olin vastannut kaikkiin ilmoittautumisessa vaadittaviin kysymyksiin ja laitoin lomakkeen viimein eteenpäin.

Dokumentoinnin valmistelu / valmistelun dokumentointi

Dokumentointi on aina mielenkiintoista paitsi asioita tehdessä, niin myös ja etenkin jälkikäteen tarkasteltuna. Mikko Vullin edellisvuotisesta päivittäisestä Youtube-videoblogisarjasta innostuneena päätin myös itse kokeilla, josko vastaava dokumentointimuoto toimisi ja olisiko siihen reissun aikana oikeasti aikaa. Tarvittavien tilien perustaminen, ohjelmien valinta yms. olikin melkoinen ohjelmanumero, sillä en ole tehnyt minkäänlaista videotuotantoa sitten opiskeluaikojeni. Onneksi kehitys kuitenkin kehittyy: iPhonella kuvaaminen tuottaa (ainakin teknisesti) laadukasta raakamateriaalia ja sovelluskaupasta löytyi edullinen Splice -niminen editointiohjelma, jonka käyttöön ehdin tutustua noin viikon ajan ennen Ruskan starttia. 


Noin viikon treenijakson aikana piirtelin itselleni jonkinlaisen tunnuksen/logon, soittelin videoille tunnusmusiikit ja kasasin puhelimen leikkuupöydän nurkalle valmiin templaten, josta uusi päiväkohtainen video oli helpohkoa polkaista reissussa tulille. Valmis sabloona helpottaa tekemistä, etenkin silloin kun on mahdollisesti väsynyt ja aikapula painaa päälle. Päiväkohtaiset videoni ovat sekä hatunnosto että röyhkeä kopio Mikko Vullin toimivan oloisesta formaatista - hyvää on hankala parantaa ja parhaat ideat on helpointa varastaa! :D

Polkupyörä reissukuntoon

Kummasti heiluva quill-ohjainkannatin ja heilumisen juurisyy.
Polkupyörän valmisteluissa minulle meinasi iskeä oikeastikin aikapula. Viimeinen testireissu ennen Ruskaa oli 13.-14.8.2022 neljättä kertaa järjestetty RandoÄllärit -tapahtuma ja tuon tapahtuman jälkipyykkinä reissupyöräni ohjainkannatin meni murtuman seurauksena vaihtoon. 

Ohjainkannattimia: vanha vasemmalla, uusi oikealla.
Ranskalainen pyörä, ranskalaiset standardit: todennäköisyyksiä uhmaten ja niistä huolimatta onnistuin kolmessa viikossa löytämään uuden 90mm pitkän ohjainkannattimen, joka sopii sekä 25.4mm ohjaustankoon että 22.0mm ohjainputkeen ja on kulmaltaan rikkoutunutta kannatinta vastaava -17astetta. Tämä ohjainkannatin saapui tosin niin viime hetkillä, että en ehtinyt vaihtaa sitä hätäratkaisuna asentamani 90mm -6ast / 31.8->25.4 + 28.6->22.0 kannatin-adapterihässäkän tilalle. Ruskan ajoin siis ohjaamolla, joka oli puolisen senttiä totuttua lähempänä ja korkeammalla.

Rengasvalintani oli selvä jo kauan ennen reissua. Suurin/paras/ainoa 650b-konvertoituun Peugeotiini järkevästi mahtuva rengas on 38x650b -kokoinen Panaracer Gravelking Slick. Eturengas oli lähtöhetkellä noin 1000km ajettu ja vielä riittävästi luottamusta herättävä, mutta takarenkaan vaihdoin liian kuluneena uuteen. Molemmat renkaat ovat tubeless-asennettuna reilulla annoksella Stan's Race -nestettä ja rengaspaineet olivat noin 3.2bar edessä ja takana. Varaulkorenkaan mukaan ottamista pohdin myös useamman kerran, mutta sellaista ei reissussa lopulta mukana ollut.

Pullotelineen kiinnitys metallipannalla, kahdella nippusiteellä ja puupalikalla.
Uuden renkaan ja ohjaamoasioiden lisäksi asensin pyörään kolmannen juomapullotelineen viistoputken alle. Pulloteline hankasi alkuun vaijereita, mutta puusta veistelemäni spacer ja hieman pidempi peltilevystä leikkaamani kiinnityspanta ratkaisivat tilanteen hienosti. 

Laukun ja valaisimen saumatonta yhteispeliä.
Randoälläreissä ensi kertaa loistanut akkuvalaisimeni löysi myös uuden paikan hieman ylempänä tempotangoissa, sillä täyteen pakattu etulaukku sijoittui ikävästi valokeilan tielle. Siirron seurauksena pyörässä kiinni oleva wahoon / lampun usb-c -latausjohto ei enää ylettynyt lampulle saakka, mutta järkeilin, että pääasiassa öiseen aikaan mäkiajossa tarvittavan lampun saa tarvittaessa irti ja lataukseen.

Pakkauslista(t)

Kaiken tarvittavan mukaan ottaminen on vaikeaa, varsinkaan jos ei tarkalleen tiedä mitä pitäisi ja mukaan saisi lähteä vain tarpeellinen eikä yhtään ylimääräistä. Jaottelin oman pakkauslistani laukkujen mukaan, jotta kaikille tavaroille löytyisi oma selkeä lokeronsa ja jos jotakin harvemmin tarvittavaa pientä tavaraa reissussa sitten kuitenkin tarvitsisi, niin sen sijainnin voisi tarkistaa mukana kulkevasta listasta.

Takalaukun tavarat.
Seuraavaan listaan olen koonnut kaikki Ruskaan mukaan pakkaamani asiat. Ne asiat, joita en tarvinnut/käyttänyt kertaakaan reissun aikana olen merkinnyt (T):

Takalaukku - Majoitteet, työkalut, ea-laukku, hygienia
Päätasku - majoitteet
  • Teltta Alpkit Soloist XL 44x13cm, kepit ~35cm 1.4kg
  • Makuupussi Rab Ascent 300 34x22cm 850g
  • Trekmates poly-cotton liner
  • Tyhjä feed/stembag
  • Sinkkivoide
Etutasku - Työkalut
  • Makuualusta Exped Synmat UL Lite M 20x10cm 380g
  • Pumppu (T)
  • Varasisuri 650b (T)
Vasen sivutasku - ea/hygienia
  • Kosteuspyyhkeet
  • Ensiapulaukku
    • Hammasharja
    • Hammastahna
    • Compeed -laastarit
    • Sytytin (T)
    • Burana 400mg + burana 800mg (T)
    • Suolatabletteja (T)
    • Rypälesokeri (T)
    • Sideharso 6cm x 4m (T)
    • Laastarit (T)
    • Avaruushuopa (T)
    • Kumihanskat (T)
    • Desinfiointipyyhe (T)
    • Tamponi (T)
    • Vanupuikot
Oikea sivutasku - työkalut
  • Venttiiliadapteri schrader-presta (T)
  • Ketjulukko (T)
  • Presta-sieluavain (T)
  • Pinna-avain (T)
  • Sähköteippi (T)
  • Multitool pihdit
  • Multitool kuusiokolot
  • 8mm ja 10mm räikkälenkki
  • Paikkarasia (8S 3M 2L, 2liima, hiekkap) (T)
  • Vaihdevaijeri Sram 1.1mm (T)
Takalaukun ulkopuolella paristovalo Bits, vaijerilukko sekä eväslaukku

Runkolaukku - Ruoka, sähköt, huolto
  • Suklaapatukat
  • Sekalainen ruoka
  • Energiageelit
  • Varapinnat + nippelit (T)
  • Tubeless-neste (T)
  • Ketjuöljy
Pyöräsähköt Minigrip-pussissa:
  • Pyörän puskuri-akkupaketti 10000mAh
  • Pyörän Usb-c -laturijohto
  • Pyörän Iphone laturijohto
  • Pyörän microusb-laturijohto
Taukosähköt Minigrip-pussissa:
  • Vara-akkupaketti 10000mAh
  • Iphone laturijohto
  • Usb-c laturijohto
  • Microusb laturijohto
  • Microusb - usb-c adapteri (T)
  • Usb-seinälaturi x2
  • Otsalamppu Philips

Toptube-laukku - ajon aikana tarvittavat / kriittiset
  • Puhelin
  • Korttilompakko
  • Kuulokkeet
Minigrip-pussissa:
  • Brevet-kortti
  • Kynä + 1m ilmastointiteippi
  • Hätäsetelit + muutama kolikko
  • Klossin vararuuvi (T)
  • Sattuma-varapultti M5 (T)

Etulaukku - Ruoka+vaatteet
  • Sadetakki Gore G3
  • Sealskins sukat
  • Kengänsuojat Endura Freezing point
  • Merinoliner-hansikkaat
  • Talvihansikkaat Diadora
Päätasku / Kuivapussissa
  • merinokerrasto pitkä DeVold
  • Hihaton paita (T)
  • Jersey softshell PlanetX Reactor365 (pun)
  • 2x sukat
  • kevytuntuvaliivi
  • pitkät bibsit Vaude (T)
Oikea sivutasku ja laukun päällä - satunnainen naposteltava
Vasen sivutasku - roskat

Etutasku
  • Heijastinliivi Craft
  • DIY pullonkorkki-napsautin (T)
  • putkipihdit (matkalta ostettu)
  • ruuvilukite (matkalta ostettu)
  • 2x voilé -tyyppnen irtoremmi

Päälle puettuna
  • Lyhyet bibsit Craft
  • Irtolahkeet Endura Pro SL
  • Sadelahkeet Rainlegs Arctic
  • Sukat
  • Kengänsuojat Endura FS260 pro slick
  • SPD-kengät Giro republic R knit 
  • DeVold lyhyt merino-t
  • Irtohihat PlanetX
  • Jersey softshell PlanetX Reactor365 (mus)
Pyörä pakattuna ja valmiina lähtöön 7.9.2022.
Pyörän pakkaamisen tein päivää ennen junan liikahtamista kohti Imatraa. Lopullinen paino kolmen täyden 950ml juomapullon kanssa lienee ollut jossakin 25kg paikkeilla, ei ainakaan paljon alle. Varautuminen lähes kaikkeen (paitsi katastrofaaliseen rengasrikkoon) näkyi vaa'alla ja painossa, mutta ensikertalaisena en tätä oikein muutenkaan osannut ratkaista.

Viimeinen yö ennen reissun alkua oli eri jännittävä.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti