13.2.2021

Peugeot PX50L

Monstercrossiksi muuntunut retkipyörä 10/2022.
Noin puolet pyöräilyharrastuksestani liittyy vanhojen Peugeot-merkkisten polkupyörien rakenteluun ja tämä yksilö on lajinsa arkkityyppi. Tämän lokimerkinnän aiheena on noin vm 1977 tai 1978 vm 1975 oleva ranskalaisilla kierrestandardeilla, maastorenkailla ja levyjarruilla varusteltu, lyhennetty ja modernisoitu Peugeot PX 50 L.

Tämän Peugeotin vaiheet ovat pääosin dokumentoituna myös Twitter-ketjussa ja Youtube-videossa.

Lähtölaukaus

Myyntikuva.
Vuoden 2020 maaliskuussa Tori.fi:ssä oli ilmoitus 40€ hintaisesta Peugeot-retkipyörästä. Olin tuolloin rakentamassa valkoista Peugeot-pyörää mustan Peugeot-pyöräni korvaajaksi ja jotenkin ajattelin, että sininen Peugeot-polkupyörä ei voi olla tuossa puuhassa ainakaan haitaksi. Ostopäätös aarteen parempaan talteen hakemisesta syntyi lähinnä ehjältä näyttäneiden lokasuojien, pitkälänkisten jarrujen ja lokasuojaan kiinnittyvän etutarakan vuoksi, jotka päätyivät rakenteilla olleeseen valkoiseen Peugeotiini.

Kyselin kauppojen yhteydessä mahtaisiko myyjä tietää pyörän historiasta, mutta eipä siellä paljon kerrottavaa ollut - pyörä päätyi myyntiin ilmeisesti perikunnalle päätyneen varaston tyhjennyksen yhteydessä ja siinä mielessä hyvin alkanut alamäki ainakin jatkui. Tämä pyörä jäi riisuttuna autotallin nurkkaan odottamaan uusia ideoita seuraavan puolen vuoden ajaksi.

Osalista ja nykyinen tila

Uusvanhoilla kiekoilla 11/2021

Helmikuussa 2021.

Osalista

(päivitetty 7/2023)
Runko + keula
  • Peugeot PX 50 L, 60cm, vm 1975
  • Alkuperäinen levyjarrulle muokattu ranska-kierteinen keula (22.0mm kaulaputki)
  • Custom segmentoitu 4130 chromo teräskeula Marinobike (7/2023):
    • suora 1 1/8" ohjainputki
    • 395mm a/c
    • 62mm rake
    • 30.2 mm crown race
    • max rengastila ~55mm
    • bikepacking-kiinnikkeet
  • Täyshiilikuituinen kiinakeula "Balugoe" (7/2022):
    • suora 1 1/8" ohjainputki
    • 401 mm a/c
    • 43.8 mm rake
    • 30.2 mm crown race
    • max rengastila ~60mm / 2.4"
  • Runkomuokkaukset:
    • IS-levyjarrukiinnike 140mm levyille
    • pullotelinepaikat viisto- ja satulaputkeen
    • takakolmiota lyhennetty 3cm ja levennetty n. 2cm
    • emäputki vaihdettu (7/2022, 162mm Columbus Zona 36x1.1)
    • Runko ja haarukat maalattu Ford DDSE/Z Blue Candy Effect (B882020) ja tarroitettu uudelleen Bicycle Stickers UK tarrasetillä #0628 (10/2022)
Satulatolppa + satula
  • Shimmattu 22mm satulatolppa
  • vanha nahkasatulan näköinen muovisatula
  • Kalloy 25mm kirkas alumiini satulatolppa (10/2022)
  • Brooks Cambium C17 musta satula (10/2022)
Ohjaamo
  • Ohjainkannake: 
    • 70mm 1 1/8" 31.8mm alu, 7ast
    • RSP 90mm 1 1/8" 31.8mm Ahead + ahead-adapteri
  • Ohjaustanko: musta 31.8mm 44cm maantietanko
  • Tankonauhat: BBB punainen (uusittu 2/2023)
  • Bontrager tempotanko + diy 12mm korotuspalat
  • Ohjainlaakeri: 
    • Peugeot alkuperäinen
    • XLC HS-A04 1 1/8", 30.2mm crown race
  • Jarru/vaihdekahvat: 
    • Sensah Reflex 2x8 (vain takavaihtaja kytketty, linkki)
    • Sram Rival 1x10 (2/2023)
Voimansiirto
  • Keskiö: 
    • Alkuperäinen kiilapulttikeskiö
    • Neco B920AL 113mm, ranska-kupit (10/2020)
    • ROI Cycles ranska-kierteinen HollowTech2 -keskiö (linkki) (11/2022)
  • Kammet: 
    • alkuperäiset 1x-käyttöön muokatut kiilapulttikammet
    • oikea: Shimano FC-M361 170mm, 104/64bcd, musta (10/2020)
    • vasen: Shimano FC-6401, 170mm, hopea (10/2020)
    • Race Face Ride XC 170mm tripla, 104/64bcd, 68/73bb (linkki) (11/2022)
  • Rattaat:
    • alkuperäinen 38T -teräsratas
    • Deckas 104bcd Round NW 34T, musta 4-bolt
    • Deckas 104bcd Round NW 36T, hopea 4-bolt (linkki) (5/2021)
    • Deckas 104bcd Round NW 38T, musta 4-bolt (linkki) (3/2023)
    • Deckas 104bcd Round NW 40T, musta 4-bolt (linkki) (6/2023)
    • Shimano M361 64bcd 22T
  • Takapakka: 
    • Shimano HG31-8 8spd 11-32
    • Shimano HG51-8 8spd 11-32 (11/2021, 11/2022)
    • SRAM PG-1050 10spd, 12-13-15-17-19-22-25-28-32-36T (2/2023)
    • ZTTO 11-40 10spd, 11-13-15-18-21-24-28-32-36-40T (6/2023)
  • Takavaihtaja: 
    • Shimano Altus 8spd
    • Sram GX 2.1 long cage (2/2023)
  • Polkimet: random wellgo flat, Shimano pd-m520 spd (4/2023)
  • Ei etuvaihtajaa
  • Ketju: 
    • Shimano CN-HG71, 10? lenkkiä (uusittu 8/2022)
    • Shimano CN6701 Ultegra 114 lenkkiä (2/2023, 6/2023)
Jarrut
  • Jarrusatulat: Zoom XTECH, kaapelivetoinen 2-puolinen hydraulijarru, musta (linkki)
  • Jarrupalat: 
    • Etu: Shimano-yhteensopivat palat (34.2 x 26.6 x 4mm)
    • Etu: Shimano M06 (Deore/SLX/XT/XTR) (9/2023)
    • Taka: Shimano M06 (Deore/SLX/XT/XTR) (3/2023)
  • Jarrulevyt: 
    • Edessä Tektro 160mm + Shimano centerlock-adapteri
    • Takana Zoom XTECH 140mm + DT Swiss centerlock-adapteri
  • Vaijerinkuoret: Yokozuna Reaction, valkoinen (linkki) (5/2021)
Kiekot
  • Kiekkosetti 1:
    • Kehät, navat ja pinnat: 6-bolt alumiini, 32h (Serious Rockville 27,5" oem)
    • Vanneteippi: Stans No-Tubes 21mm
    • Eturengas:
      • WTB Byway 47-584 tanwall
      • WTB Sendero 47-584 musta
      • Schwalbe SV6A ghettotubeless
      • Stans Race tyre sealant
    • Takarengas
      • WTB Byway 47-584 tanwall
      • sisärengas schrader-venttiilillä
      • Serious rockville oem "MTF" 52-584 musta
      • Schwalbe SV6A ghettotubeless
      • Stans Race tyre sealant
  • Kiekkosetti 2 (10/2021):
    • Kasausketjut Twitterissä (osa 1, osa 2).
    • Kehät: Rigida Chrolux 36h
    • Navat: 36h konelaakeroidut kirkkaat alumiiniset bulk-navat, 6bolt levyjarrukiinnike
    • Pinnat: DT Swiss Champion 2.0 + messinkinippelit
    • Eturengas:
      • Suomi Tyres 54-584 Hile W240 Fast Freddie (11/2022)
      • Schwalbe SV12A sisärengas
    • Takarengas:
      • Suomi Tyres 54-584 Hile W240 Fast Freddie (11/2022)
      • Schwalbe SV12A sisärengas
      • BBB BTI-98 18mm vanneteippi
  • Kiekkosetti 3 (3/2023):
    • Kehät: DT Swiss XR331 32h
    • Navat: 
      • Etu: Shutter Precision PL-8 dynamonapa
      • Taka: Shimano XT FH-M8000
    • Pinnat: 
      • Etu: DT Swiss Revolution 2.0/1.5 + DT Swiss alumiininippelit
      • Taka DT Swiss Competition 2.0/1.8 + DT Swiss alumiininippelit
    • Renkaat:
      • Schwalbe G-One Ultrabite Evolution 50-584 (3/2023)
      • Panaracer Gravelking SS 48-584 (5/2023)
      • Stans Race tyre sealant
      • Whisky 23mm tubeless-teippi
Valot ja muut varusteet
  • Etuvalo: 
    • akkutoiminen kiina-valaisin 900lm
    • Busch + Müller Luxos U IQ2
  • Takavalo: 
    • XXL clip-on
    • Busch + Müller Secula plus (chainstay)
  • 2x Biltema-pulloteline
  • DIY takatarakka
  • DIY runkolaukku
  • SKS Bluemels 65mm lokasuojat (11/2022)
  • DIY kuraläppä
  • Crane Karen polished steel -soittokello

Historiaa etsimässä

Jossakin vaiheessa kävin internetissä kaivelemassa ostokseni historiaa. Ranskankielisestä vuoden 1977 katalogista löytyi tarrojen, värityksen ja pyörässä kiinni olleiden jarrujen perusteella todennäköinen malli PX 50 L. Vuotta aiemman saksalaisen katalogin perusteella suurin osa muistakin pyörän osista täsmäsi alkuperäisosiin, ainoastaan jarrukahvat, satula ja poljinhäkit näyttivät kadonneen matkan varrella.

Keskiön pohjasta löytyvien leimojen (RY E5) ja internet-viisaiden tietojen perusteella tämä yksilö olisi tehty vuonna 1975 Romilly-sur-Seinen tehtaalla.

Projekti

Ensimmäinen testiajo 10/2020.
Ensimmäinen asia, jonka tämän rungon kanssa tein, oli pullokiinnikkeiden lisääminen lähinnä harjoitusmielessä. Kiinnikkeet muotoilin puulevyjen kanssa käytettävistä "satiaisista".

Pullokiinnikkeet.
Reikien paikat merkkasin runkoon kulmaraudasta tekemäni työkalun avulla, joiden päälle sitten porasin viistoputkeen kaksi 6mm reikää. Yleensä nämä pienemmät osat juotetaan kaiketi hopeajuotteella, mutta sellaista minulla ei ollut, joten messinki kelpasi harjoitteluun vallan mainiosti. Ennen juotoksia poistin vielä maalit melko pieneltä alueelta.

Pullokiinnikkeet ennen juotoksia.
Tämän jälkeen puuha lähti ns. laukalle. Piirtelin ja sommittelin muutamia mittoja ja sahasin rungon poikki.

Taittopyörän runko.
Takahaarukan ollessa irrallaan lyhensin sitä noin kolme senttiä alkuperäisestä. Samalla tein uuden sillan alaputkien väliin ja levitin haarukkaa siten, että rungossa mahtuu nyt pyörimään noin 52mm / 2.1" leveä 650b/27.5" rengas.

Uudet rengastilat.
Testisovituksen perusteella rungosta olisi voinut tehdä myös GT-henkisen triplakolmion, mutta päädyin taivuttamaan istuinputket lähelle alkuperäistä kiinnityskohtaansa. Tällä tavalla pyörän keskiö pysyi myös suunnilleen samalla korkeudella kuin missä se oli ennen sahailua.

Takakolmion testisovitus.

Levyjarrut

Ennen sahaamista olin myös mittaillut, että runkoon voisi mahtua 140mm levy sekä eteen että taakse ilman sen suurempia muokkauksia. Levyjarruja varten veistelin porakonetta ja rälläkkää käyttäen 4mm paksusta lattaraudasta IS-standardin mukaiset kiinnikkeet ja niille sopivat jigit.

Takajarrukiinnike kiinnitysvalmiina.
Takajarru oli yksinkertaisempi toteuttaa, sillä jarrukiinnikkeen sisäpinta tulee samalle tasolle haarukanpään sisäpinnan kanssa. Internetistä viisastuneena tein myös 12mm/1mm putkesta tuen takajarrun aiheuttamia voimia tasaamaan.

140mm etujarrujigi, 4mm offset.
Etujarrukiinnikkeen sisäpinta sijoittuu määritysten mukaan 4mm haarukanpään sisäpinnasta ulospäin, joten jigiin piti lisätä kaksi 4mm spaceria. Joidenkin jarrujen sivusuuntainen säätövara riittää vaikkei näin tekisikään, mutta näin se on totta kai parempi ja samalla välttyy mahdollisilta yhteensopivuusongelmilta.

Etujarrukiinnike jigissä.
Edelleen internetistä viisastuneena katsoin parhaimmaksi tehdä etujarrun kiinnikkeestä tarpeeksi pitkän (~20cm), jotta jarrun aiheuttama voima ei kohdistuisi pistemäisesti kohtaan, jossa haarukan putket ovat ohummillaan/kapeimmillaan. 

Takajarrun kiinnikkeet juotettuina.
Takajarrun kiinnike kiertää alkuperäisen lokasuojan kiinnikkeen, joten ainakin teoriassa sellaiset on mahdollista tähän pyörään vielä laittaa. Runko on toiminut myös kovajuotosten harjoitustyönä, aiempaa hitsauskokemusta minulla ei ole. Kaikki juotokset olen tehnyt Puuilosta hankkimallani pienellä happi/nestekaasu -kaasuhitsaussarjalla.

Kokemus ja/tai sen puute näkyy. Pyörä ehti olla jo hetken kasattuna ja koeajossa, kunnes istuinputkien kiinnikkeet irtosivat ilmeisen kylmäjuotoksen seurauksena.

Uutta liekkiä.
Kolauksen saanutta egoa pahempaa tässä ei käynyt ja vaiva poistui samalla tavalla kuin se oli aiheutunutkin. Juotin muutamaa saumaa suuremmalla kokemuksella putket kiinni toisiinsa ja matka on sen jälkeen jatkunut vailla huolia.

Uusi kiinnitys uunista ulos.
Sauman vierellä näkyvä musta kuona kertoo ilmeisesti liian kovasta lämmittämisestä, mutta taidot ja välineet ovat toistaiseksi hieman mitä ovat. Tekemällä oppii, sano.

Korjauksen jälkeen pyörä oli ajossa vuoden 2021 alkupuolelle saakka ja muutamien erilaisten komponenttikokeiluiden jälkeen pyörä alkoi olla lähes hyvä, jos toki ei ihan valmis. Kesän 2021 aikana siirsin takajarrukaapelin kiinnikkeet vaakaputken yläpuolelle, sillä vaijeri jäi jumiin runkolaukun tarroihin ja tästä johtuen takajarru palautui hieman huonosti. 

Uusi emäputki vanhan tilalle.
Kesällä 2022 vaihdoin pyörän emäputkeksi 1 1/8" laakeristandardit hyväksyvän pätkän Columbus Zonaa ja keulalle ilmestyi täyshiilikuituinen haarukka (ks. myös Twitter-ketju). Vaikka toisaalta pidinkin pyörän rottaisesta ulkonäöstä ja siitä, että maalipinnasta näki selkeästi mihin pyörässä on koskettu, niin vuoden 2022 lokakuussa päädyin maalaamaan ja uudelleentarroittamaan pyörän. Tästä projektista tein myös Youtube-videon:


10x parempi

Helmikuussa 2023 katselin mustaan peugeotiin ripusteltuja Sram 1x10-vaihdekamoja ja totesin niiden soveltuvan paremmin sinisen peugeotin käyttötarpeisiin, siinä missä sinisen 2x8 -vaihteisto soveltuisi vastaavasti paremmin mustaan peugeotiin. Yhtä vaihto-operaatiota myöhemmin totesin 10-kahvaan tekemäni pikapaikan tulleen tiensä päähän - ensimmäisen sukupolven Sram Rival-vaihtajien heikko kohta oli muuttunut hajoneeksi kohdaksi. Uuden kahvan jouduin tilaamaan saksasta saakka ja pyörä oli tästä syystä noin viikon verran telakalla.

19.2.2023 Ensilenkki 1x10-vaihteilla.
Osajumppaamisen yhteydessä päästin myös vanhan Sram X9-vaihtajan eläkkeelle ja tilasin tähän samanlaisen pitkähäkkisen Sram GX 2.1 -vaihtajan kuin valkoisessakin peugeotissa on. Taas kelpaa ajaa.

Brevettipyöräksi

Talven 2023 aikana ajoin pyörällä sekä B200 että B300 -brevetit ja kevään aikana kehittelin ajatusta Ruska-pyöräilyyn osallistumisesta. Pyörään ilmestyi SP PL-8 -napainen dynamokiekko, uusi hieman kevyempi takakiekko ja tempotikut. Kuormattuna shimmy/wobble/vatkausherkäksi osoittautunut kuitukeula vaihtui kesällä hieman painavampaan mutta sivuttaisjäykkään custom-teräskeulaan ja välitykset hioutuivat pidemmille matkoille sopivammiksi.
Syyskuu 2023 - Ruska-varusteet.
Koska uudessa keulassa on kiinnikkeet laukuille ja majoitteet on mukava pitää kuivina, ostin(!) Ortliebin fork pack plus -laukut nopeimmassa värissä. Syyskuussa 2023 sininen peugeot sai bussikyydin Latvian Liepajaan josta vuoden 2023 Ruska-pyöräilyn myötä poljin erinäisten vaiheiden jälkeen yhteensä 2119km matkan Kilpisjärvelle.

jatkuu / päivittyy...

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti