|
Peugeot P-mysteeri-M |
Viime kuun lopulla kävi vähän hassusti ja nielaisin kaikki jalot periaatteeni - ostin kulkuneuvon, jonka alkuperä on viinin ja patongin kotimaassa Ranskassa. Halpa hinta houkutti, yllätys kyllä.
Tori.fi
|
Ostohetkellä. |
Heikolla hetkellä näitä takinkääntötemppuja sattuu. Tällä kertaa järjen valon sammuessa Tori.fi:stä nousi eteen kohtuullisesti elämää nähnyt ja ruostunut ranskalainen pyöränraato. Ensi hätään perustelin ostostani pyörässä kiinni olleilla täyspitkillä lokasuojilla ja tyylikkäällä tarakalla, joista 20 euron pyyntihinta kuulosti kohtuulliselta (tällaisen pyörän saattaisi tietty löytää vaikka Aurajoesta, mutta vältyinpä sukelluspuuhilta). Koska raadossa oli lisäksi kammet ja rattaat yhä kiinni, ajattelin voivani käyttää loppurunkoa
sähkövaihtajaprojektini alustaksi.
Annettuani myyjälle oppirahat kouraan ja päästyäni kotiin, totesin että kävi kuin kissanpoikaselle: silmät aukenivat.
Silmä käteen, ja katsoo
|
Takalokasuoja. |
Ensinnäkään, lokasuojat eivät olleet aivan moitteettomassa kunnossa. Jarrusillan takana ollut järkyttävä lommo jäi minulta jostakin syystä lounastunnin ostosretken aikana huomaamatta.
|
Dynamo, takalokasuoja ja tarra. |
Sama surkeus toisesta kuvakulmasta. Tämän sain kuitenkin myöhemmin kohtuullisessa määrin oikaistua. Se, missä vaiheessa aloin nähdä Peugeotissa raadon sijasta aihion työmatkafillarini korvaajaksi, on vielä hämärän peitossa. Mielentilatutkimukset jatkuvat yhä.
Osia: Simplex Prestige
|
Simplex, tuo muovirunkoinen ranskanihme. |
|
Simplex. Sama taustapuolelta. |
|
Kitkavivut. Muovia. Vasen vipu kiinnittyy pantaan, ei runkoon. |
Yksi ranskanpullan kanssa vastaantulleista kummallisuuksista olivat muovirunkoiset (
Delriniä, mitämitä?!?) vaihtajat. Etuvaihtaja oli rungostaan halki (kuulemma tyyppivika) ja
takavaihtaja melko letkeän oloinen (kuulemma tyyppiominaisuus). Kitkavivut ja takavaihtajan säästin, koska hyllystä ei löytynyt heti sopivia.
Rikkinäisen etuvaihtajan tilalle löysin fillaritorilta uudenkarhean Campagnolo Centaur -vaihtajan (20eur) ja kaapelistoppariksi sopi wanhan 3V-Torpedon ylijäämäosa. Vivut ja takavaihtajan vaihdan vaikka sitten, kun menevät poikki, tai jotakin.
Takavaihtaja on alunperin toiminut yhdessä 5-lehtisen takapakan kanssa, mutta tarkasti säätämällä sen siirtokyky riitti juuri ja juuri kahdeksanlehtiselle pakalle (11-30). Käytännön syistä säädin kuitenkin suurimman rattaan pois käytöstä rajoitinruuvin avulla - ketjun ollessa suurimmalla vaihteella takavaihtajan häkin ja pinnojen välille jäi hieman vajaa millin rako. Ei sillä, ettenkö luottaisi kolmekymmentä vuotta vanhan muovirunkoisen vaihtajan toleranssissa pysymiseen, vaan ihan muuten vaan.
Osia: Jarrut
|
Takajarrun mallimerkintä. |
Jarrut eivät nekään herättäneet suuria tunteita. Pyörässä olleet Weinmannin turvakahvat vaihdoin työmatkapyörässäni aiemmin kiinni olleisiin
Shimanon 600-sarjalaisiin, mutta ranskalaisen CLB-tehtaan Peugeot-tarroitetut jarrulänget saivat jäädä. Moderneihin mini-V -jarruihin verrattuna näiden jarrujen tehot ovat suunnilleen samalla tasolla, mutta kahvoista joutuu puristamaan aika tavalla kovempaa. Tottumiskysymys ja tälläkin pärjää hetken. Liikenteessä tulee aina ennakoida, eikös juu.
Osia: Kammet ja rattaat
|
Kiilapulttikammet tuntematonta merkkiä (ehkä Nervar?). |
|
Maantietupla. Rattaiden valmistaja aivan outo. |
|
Ei-vetopuolen kampi. L niin kuin vasen. |
Kiilapulttikammet minulla on ollut pyörässäni edellisen kerran noin neljännesvuosisata sitten. Kammissa kiinni olleet teräsrattaat olivat kooltaan hyvät, mutta rungon raakakäsittelyssä isompi ratas oli päässyt hieman taipumaan. Ison jakoavaimen ja teräsviivottimen kanssa sain sen kuitenkin oikaistua alle millin toleranssin sisään.
|
Kiilapultti. |
Ei-vetopuolen kampi oli periaatteessa kiinni, mutta kiilapultti melko huonossa hapessa ja sitä varmistava mutteri hukassa. Paikallisesta pyöräkaupasta löytyi uusi identtinen kiilapulttipari (ilman muttereita), mutta kierre osoittautui alkuperäiseen sysiranskalaiseen tapaan M7-kierteiseksi. Tämä oli ikävää, sillä esim. IKH:lla tai Würthillä ei ollut M7-kierteisiä muttereita tuoteluettelon maininnasta huolimatta kuulemma tarjolla. Jatkoetsinnöissä paljastui, että joidenkin Derbi-mopojen sylinterin pinnapultit ovat M7-kierteellä. Muttereita olisi saanut siis ainakin mopokaupasta, mutta hinta yskitti. Kysykää vaikka itse.
Soittokierrosta myöhemmin toisesta paikallisesta pyöräliikkeestä löytyi uudet kiilat
hieman yleisempien M6-muttereiden kanssa. Löysin hyvät ohjeet (
pdf) kiilapulttien kanssa toimimiseen, mutta teoria ja käytäntö ovat eri asia. Viilasin innoissani toisen kiilapultin pilalle, joten nyt pyörän kammissa on eri kokoiset mutterit.
Il est tellement français!
Mikäli kammet ovat Nervar-merkkiset, niihin sopivien polkimien kierre on 14x1.25mm. Tämäkin on perin ranskalainen tapa kertoa muulle maailmalle kuinka standardeja tehdään. Vasempaan kampeen muun maailman mallinen 9/16"x20tpi -kierteinen poljin kiinnittyi kuten tavallista, mutta oikean kammen kanssa "oikeanlainen" kierre tuntui loppuvan puolessa välissä. Aukaisin kierteet loppuun saakka huonolla polkimella/isolla jatkovarrella ja kiinnitin oikean polkimen oikaistuihin kierteisiin. Poljin on tarkkailussa, kammet (ja keskiö) vaihtolistalla.
Runko
|
Jotta totuus ei unohtuisi. Pelottelutarra. |
|
Special tube, only for you my friend. Toisin sanoen - perustavaraa, mutta markkinoituna. |
|
Grr, sanoo keulamerkin leijona. |
|
Mallitarra ja turvamerkintä. Vähän likaakin ehkä. |
|
Sarjanumero? |
Rungon ja alkuperäisen pyörän tunnistaminen oli sangen vaikeaa, sillä joku pyörän aiemmista omistajista oli kaiverruttanut Suomessa takavuosina yleisesti turvamerkintänä käytetyn henkilötunnuksensa suoraan pyörän mallitarran päälle. Vieressä olisi toki ollut tilaa, mutta mitäpä pienistä...
Tarroituksien ja mallimerkintöjen jämien perusteella pyörän runkokoko on 57 ja malli P-jotakin-M. Selasin jonkin verran vanhoja Peugeotin kuvastoja, mutta yrityksestä huolimatta en onnistunut tällaista pyörää niistä löytämään. Teräspeltiset takadropit ja kromin puute viittaavat perusmallin pyörään, sarjanumero ja rungon tarramalli 80-luvun alkuun. Eniten tässä ajoituksessa tosin hämää se, ettei runko ole muhvirunko. Mene ja tiedä, olkoonpa sitten vaikka P-mysteeri-M.
Käyttöpyöräksi?
|
Kolme ranskalaista tuotetta. |
Kun runko oli vapautettu osistaan, huomasin jo poistavani ruostetta ja paikkamaalaavani sitä. Ilmeisesti projekti vain vei mennessään. Ranska-kierteinen keskiölaakeri oli surkeassa kunnossa ja vaihdoin pidikkeessä olleet kuulat irtokuuliin. Keskiöakselin vaihdolla pyörän saisi vielä myös päivitettyä nelikanttikampien ihmeelliseen maailmaan.
|
Laakeriremontti. |
Kiillotusta, suoristusta, laakeriremonttia, viilausta, osien asennusta, vaijerivetoja ja sen sellaista myöhemmin minulla oli kasassa pyörä. Kiekot, takapakan, polkimet ja satulan lainasin Commuterista, etuvaihtajan hankin fillaritorilta ja loput osat löysin autotallin kätköistä.
Valmista
|
Peugeot. |
Yhteensä hintaa koko projektille tuli alun perin huimat 58,9 euroa (ei sis. jo hankittuja osia). Joitakin pikkujuttuja pyörässä vielä on säädettävä ja ajan kanssa päivitettävä, mutta kaiken kaikkiaan olen pyörään tyytyväinen. Punnituksessa voisi myös käydä, tavoitepaino ajokunnossa alle 15kg...
Testilenkki
|
Peugeot maalissa, ehjänä. |
Tämä oli jännä pyöräretki. Olin ilmoittautunut tämänvuotiseen
Myllyn Pyöräilyyn ja koska minulla ei ollut muita ajokuntoisia pyöriä lähtöpäivänä, niin...
136km, 4 tuntia ja 57 minuuttia. Keskinopeus taukoineen 27,3km/h, hiilikuitu-ukkojen kanssa samassa porukassa. Tehtiin sopimus, että pääsevät tarakalle, jos eivät jaksa.
Osalista
(päivitetty 1/2021):
- Runkosetti: 80-luvun alun Peugeot
P-mystery-M PH 8 M, koko 57cm
- Kammet ja keskiö:
alkuperäiset kiilapulttikammet (Nervar?)
alkuperäinen BSA-kierteinen keskiö
- Stronglight 105 kammet 122BCD, 9/16-20 TPI kierre
50-40 rattaat (alumiini, kampisetin alkup.)
48-40 rattaat (alumiini)- 48 ratas (alumiini)
- BSA 68-113.5mm kasettikeskiö B920HAL
- Etuvaihtaja:
Campagnolo Centaur 28.6 clamp on + Torpedo kaapelistoppari- ei ole (sinkula 1/2021)
- Takavaihtaja:
Simplex S001 T Prestige (2nd gen, velobase)
SRAM X9 10spd long cage, white (without clutch) (tuotesivu) (7/2016 -> 8800km)
SRAM GX 2x10 type 2.1 long cage (tuotesivu) (8/2019)- ei ole (sinkula 1/2021)
- Takarattaat:
Shimano HG-51-8an 8spd 11-13-15-17-20-23-26-30T (uusittu 4/2018)
SRAM Road PG-1050 10spd 11-12-13-14-15-17-19-21-23-26T (tuotesivu, uusittu 3/2019)
SRAM MTB PG-1050 10spd 12-13-15-17-19-22-25-28-32-36T (tuotesivu, uusittu 5/2019)- DIY-sinkulakitti, 19 ratas (1/2021)
- Ketjut:
Shimano HG-40, 112 lenkkiä
KMC X8 9.3, 110 lenkkiä (2200km)
Shimano HG-71, 110 lenkkiä (4/2018 -> 2800km)
Shimano CN6701 Ultegra, 112 lenkkiä (3/2019 -> 800km)
Shimano CN6701 Ultegra, 116 lenkkiä (5/2019)- Shimano CN6701 Ultegra, 108 lenkkiä (~800km -> 3/2019, 1/2021)
- Vaihde- ja jarruvivut:
Shimano 600 kahvat, tee-se-itse nahkahuput
TRP RRL jarrukahvat (musta) (5/2017)
Etu: alkuperäinen Simplex Prestige kitka
Taka: alkuperäinen Simplex Prestige kitka
Taka: DIY kitka, SRAM 1:1 10spd yhteensopiva
SRAM Rival DoubleTap 10spd -yhdistelmävivut (tuotesivu) (3/2019)- No-name droppitangon lisäjarrukahvat (1/2021)
- Jarrut:
CLB GL 55-75 jarrulänget (velobase)
- Tektro R559 long reach jarrulänget, hopea + mutteriversio (11/2015)
- Polkimet:
Wellgo & Bilteman muovihäkit
MKS Sylvan road (silver) polkimet
Zefal Christophe häkit L/XL + nylonremmit- Wellgo -polkimet (1/2021, hankittu 5/2015)
- Kiekot:
etu - Shimano R501, 100mm (5/2015)
- etu - Mavic CXP Pro / SP-PV8 dynohub / DT Swiss comp 2.0-1.8-2.0 (5/2019)
- taka - Shimano R501, 130mm O.L.D. (5/2015)
Talvi: noname käppä vannevaloilla
- Renkaat:
- Kesä:
Schwalbe Delta Cruiser 28-622
Panaracer Pasela PT 35-622 (4/2016)
- Panaracer Pasela PT 35-622, folding (4/2019)
- Talvi:
- etu - Suomityres W240 A32/35-622 (uusittu 12/2018)
taka - Suomityres W106 A37-622 (uusittu 12/2018)- taka - Suomityres W240 A32/35-622 (uusittu 11/2019)
- Ohjaus:
AVA 90mm (ei-kuolemanstemmi) (meni rikki)
ITM 100mm Bianchi engraved stemmi
alkuperäinen matala teräsdroppi
- alkuperäinen ohjainlaakeri, ranska-kierre (huollettu 3/2019)
Biltema vaahto-korkkitankonauha
BBB RaceRibbon BHT-01 tankonauha (uusittu 3/2019)- AVA 80mm stemmi (1/2021)
- Peugeot PH45M alkuperäinen suora ohjaustanko, foam-gripit käärittynä BBB-RaceRibbon -tankonauhalla (1/2021)
- Vaijerit:
- Jagwire kaapelikuoret + jarruvaijerit (uusittu 3/2019)
SRAM 1.1mm vaihdevaijerit (uusittu 3/2019)
DIY kaapelistopparit viistoputkeen (3/2019)
- Istuinosasto:
- merkitön nahkasatula
Helkama Kulkuri -retromuovisatula
- alkuperäinen 23.4mm (-ish) satulatolppa
- Valot:
etu - B+M Luxos IQ2 U (5/2019)- etu - B+M LumoTec IQ-XS (1/2021)
- etu (varalla) - 900lm kiina-ajovalo
- taka - B+M Secula Plus (5/2019)
- taka (varalla) - XXL clip-on takavalo
- Alkuperäiset lokasuojat
ja takatarakka
- Muut varusteet:
alkuperäinen takaheijastin/valoyhdistelmä
Styleride takaheijastin
- Halpa ja vanha triathlon-tanko jostakin 90-luvulta
DIY iPhone SE teline triathlon-tankoon- DIY iPhone 12 Mini teline triathlon-tankoon
- 2x Bilteman pantakiinnitteinen pulloteline
- DIY satulalaukku
- DIY tarakkalaukut (8/2016)
- DIY / Prototype Bags runkolaukku (versio 2, kitkavaihtaja-yhteensopiva, 5/2017)
- 2x DIY / Prototype Bags stem bag / feed bag (8/2017)
- DIY / Prototype Bags top tube bag
- DIY / Prototype Bags commuter bag (etutarakkalaukku 1/2018)
- Pelago Commuter M etutarakka (hopea) (1/2018)
Kuvia eri vaiheista
|
Retkeilyvarustuksessa 8/2016 |
|
Kevennetty retkeilyvarustus 8/2017 |
|
Talvivarusteltuna 10/2017 |
|
Peugeot PH 8 M, brevettisetup 6/2019 |
|
Talvisinkula 1/2021
|
Hieno tarina projektille. Mulle on tulossa moinen, tosin viis vaihteinen versio parin päivän päästä työmatka kuljettimeksi. Tähän saakka suosinu ennen sotia tehtyjä härveleitä. Saas nähä, että kuin mennään moni vaihteisilla.
VastaaPoista