|
Jostakin täytyy aloittaa. |
Puuhasteluliekki palaa vahvasti näin muutoin melkoisen virikevapaana aikana. Internetissä pyöräillessäni löytyi ajatus, jossa Ikean
Pleja -paperikori oli liitetty nippusiteillä pyörän etutarakkaan ja lopputulos näytti yllättävän hyvältä. Jäin miettimään, josko valmis etutarakka olisi mahdollista pudottaa pois yhtälöstä.
Kiinnitysrauta
|
Esimerkki pienteollisesta kiinnitysraudasta ja teollisesta raudasta. |
Aloitin projektin kaivelemalla autotallin aarrevarastoja, sillä muistelin, että siellä jossakin olisi arkistoituna yksi Pelago Commuter -tarakan mukana tullut kiinnitysrauta. Oikein muistettu, joten tuumasta toimeen. Kiinnitysraudan mitat muistuttivat kovasti 3x20mm lattarautaa, joten seuraavaksi sahasin pätkän sellaista.
|
Mittapiirros. |
Hetki miettimistä, mittailua ja pistepuikolla piirtelyä, tämän jälkeen poralla oli helppo tehdä kevennysreikiä lattaraudan kylkeen.
|
Muistilappu. |
Porasin kaikki kiinnitysreiät 6mm terällä. Jarrun kiinnityspultin alle tulevassa reiässä on hyvä olla pystysuuntaista säätövaraa, tästä syystä reiästä piti tehdä ovaali.
|
Kahdesta reiästä ovaaliksi reiäksi. |
|
Mmm... kiiltoa! |
Sisäinen harakkani riemuitsee asioiden kiillottamisesta. Tuhkanharmaan lattaraudan sain kiiltämään rälläkällä ja hiomapaperilaikalla. En tehnyt tuosta aivan peiliä (=hiomapaperi + autosol), sillä voi olla, että tämä tulee vielä maalattua mustaksi.
|
Taivutuskohdan mittailua. |
Suorasta kiinnitysraudasta ei ole paljoakaan iloa vaikka se kuinka kiiltäisi, joten merkkasin taivutuskohdat mallina toimineesta raudasta ja asettelin oman tekeleeni ruuvipenkkiin mahdollisimman tarkasti tangentin suuntaan.
|
Taipuu, muttei taitu? |
Taivutus sopivaan kulmaan, uusi asettelu, toinen taivutus - helppo homma.
|
Valmiit kiinnitysraudat. |
Tunti ensisahauksen jälkeen kiinnitysrauta oli viimeistä kiillotusta ja/tai muuta pintakäsittelyä vaille valmis.
Pyöränosia Ikeasta?
|
Apua, mitä seuraavaksi!? |
Kiinnitysrautaan liitettävn tarakan päämuoto löytyy suurimmaksi osaksi Ikean valikoimasta.
|
Ikea PLEJA -toimistotarvikekori. |
Kooltaan Ikean
Pleja-kori on lähes täydellinen pyöräilykäyttöön: 26x34x8cm. Rakenne ei todennäköisesti kestäisi kovinkaan pitkään edes pelkkää pyörään kiinnitettynä oloa, joten leikkelin mukana tulleen korkkialustan mukaan 3mm vanerista tarakan varsinaisen rungon.
|
Näin päin piirrettynä vanerista tulee liian suuri. |
Kuviosahalla leikkelyn ja muotoilun jälkeen minulla oli melko sopivasti tarakan pohjaksi sopiva vanerilevyn pala.
|
Tarakan runko. |
Tarakan jalat palastelin miljoonalaatikosta löytyneestä vanhasta takatarakasta. Jalat olisi varsin hyvin voinut taitella myös itse noin 5mm akselista.
|
Tarkan markan tarakanjalat. |
Jalkojen leveys yläosasta on 12cm, materiaali 5mm terästankoa.
|
Ruuvit ja kaulukset. |
Lähi-Bauhausin ruuvivalikoima on kohtuullinen, sieltä löytyi nättejä kuusiokantaisia M5 x 20mm -koneruuveja ja messingin värisiä ruuvikauluksia.
|
Jalan kiinnitys koriin ja levyyn. |
Tarakan jalat kiinnitin reikänauhasta tehdyillä kiinnikkeillä. Nauha kiedotaan korin ja jalan ympäri ja pultataan kiinni tarakan levyyn.
|
Valmis kiinnitys alapuolelta. |
Ensimmäinen koevedos jalkojen kiinnityksestä oli valmis. Haluan vielä lisätä jonkinlaisen vahvikkeen tarakan alapuolelle, etteivät Pleja-korin heppoiset hitsaukset repeä irti. Vahvikkeen kanssa kori jäisi kerroshampurilaisen pihvin tavoin puristuksiin vahvikkeen ja puulevyn väliin.
Yläpuolelta ja sivulta katsottuna ratkaisu näytti myös aivan kelpo tarakalta.
|
Tarakka koekiinnitettynä. |
Pyörään kiinnitettynä Ikean paperikori-tarakka näytti myös aivan tarakalta. Tarakkaa voisi ehkä säätää hieman lähemmäs ohjaustankoa. Jalat kiinnittyvät haarukkaan M6 x 16mm -pulteilla.
|
Pleja-tarakka. |
Ta-daa, jos toki tarakan vaneri pitää vielä käsitellä säänkestäväksi. Venelakka on varmaankin se voittajan vaihtoehto. Tästä lisää myöhemmin.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti