|
Check engine. |
Automme kävi pajalla, jossa siitä korjattiin jarrut ja pörisevä pakoputki. Alle vaihdettiin myös talvirenkaat ja lopuksi katsastusmies leimasi autolle vuoden lisää ajoaikaa. Hieno juttu. Seuraavana aamuna automme halusi ilmeisesti hieman lisää rakkautta osakseen ja päätti alkaa kuulostamaan mopoautolta.
Missä vika?
Mikäli vain 75% moottorin sylintereistä osallistuu työntekoon, sen huomaa äänestä ja tärinästä. Meininki on vähän kuin mopoautossa - paljon melua ja pärinää vailla kovinkaan näkyviä tuloksia. Silti, ilman modernia nykytekniikkaa on vaikeaa (tai ainakin työlästä) havaita, mikä sylintereistä huilaa luvatta.
Onneksi on ystäviä, jotka ajavat Renaultilla. Kävin lainaamassa vikakoodilukijan ja hoopla!
|
Sylinteri nro 3. |
Lukija yskäisi auton vikamuistista koodin P0303, eli "Cylinder 3 misfire". Ensi hätään ajattelin (=toivoin), että sytytystulppa on rikki. Ostin uuden tulpan, käänsin sytytyspuolan ympäri ja kytkin johdolla tulpan maihin. Lisä/varotoimenpiteenä irrotin vielä bensan syöttösuuttimen ohjausjohdon ja hämärän laskeuduttua käänsin virta-avainta. Ei mitään, ei kipinän kipinää.
Plan B
|
Vaihtokauppa. |
Niin, olihan se toiveajattelua. Sytytystulppa on melko perusmuotoinen ja sata vuotta vanha idioottivarma keksintö. Seuraava osa tulpasta ylöspäin sekä fyysisesti että euroina mitattuna on sytytyspuola. Nollasin koodit, vaihdoin puolat 2-ja-3-sylinterien välillä ja käynnistin mopoauton.
Hetken odottelun ja viva-la-vikavalon jälkeen luin koodit uudelleen.
|
Cylinder 2 misfire. |
Jea! Vika seurasi vaihtamani osan perässä, joten hyvällä todennäköisyydellä kyseinen osa olisi se rikkinäinen. Sivuhuomiona mainittakoon, että autolla ei kannata tässä tilanteessa ajaa yhtään ylimääräistä. Ei-toimivassa sylinterissä palamatta jäänyt bensiini valuu moottorista eteenpäin katalysaattorille saakka ja siellä palaessaan rikkoo koko mokoman.
Summon Motonet
Mitä olisivatkaan Japanilaiset autot ilman tarvikevaraosia? Poljin töihin pyörällä ja kotiin palatessani kävin kääntymässä Motonetiin kautta. Uutta mustaa murkulaa ja neljääkymmentä kulutettua euroa myöhemmin auto palasi takaisin normaaliin päiväjärjestykseensä.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti