1.3.2021

Satulalaukku vol 3

Satulalaukku.
Viime heinäkuussa tein pikaisen koevedoksen Carradice Barley / Swift Zeitgeist -tyyppisestä satulalaukusta ja tykästyin tuontyyppisen laukun monipuolisuuteen. Talvilomalla oli taasen aikaa askarrella, joten - omstart, mutta paremmin.

Vuoden 2021 kuudes asia on satulalaukku.

 

Versio 1 ja 2

Satulalaukku, versio 1.
Koko projektin tavoitteena oli saada aikaiseksi pienin mahdollinen läppäri+vaihtovaatteet -kokoinen laukku. Ensimmäinen versio laukusta oli lähinnä kokeilua jämämateriaalien kanssa ja siitä minulla ei ole julkaisukelpoisia kuvia. Hyvä niin, sillä vaaleanpunaiset polkkapilkut jättävät melko pysyvän muistijäljen. 
 
Kuvissa näkyvä musta laukku on toinen, corduran tapaisesta markiisikankaasta tehty versio, jossa kaikki osaset ovat jo suurin piirtein kohdillaan.
 
Laukun osat ennen kokoonpanoa.
Mittanauhan ja ruutupaperin kanssa puuhastelun jälkeen päädyin mitoittamaan laukun päätaskun kooksi 33cm (lev) x 21cm (k) x 14cm (s). Täyteen pakattuna laukun sivutaskut kasvattavat kokonaisleveyttä noin neljä senttiä per puoli.

Laukun pohjassa on kierrätetystä turvavyöstä leikattu, 17cm leveälle tarakalle tarkoitettu kiinteä kiinnitys/stabilointiremmi, josta Carradice Bagman-tyyppisen (tai custom-tyyppisen) tarakan voi pujottaa läpi. Laukun takaosassa on samaa materiaalia oleva pystysuuntainen remmi, jonka välistä voi pujotella lisää kiinnikkeitä tarakkaan.

Toisinaan elämässä tulee tehtyä myös joitakin valintoja, joiden äärellä ei myöhemmin voi muuta kuin miettiä että "Miksi?". Jostakin syystä tämän laukun reunanauhaksi valikoitui tuollainen lehmä/pantteri-kuosinen... juttu. En tiedä, älkää kyselkö.

Ylipakattuna.
Isoa läppää kiinni pitävät remmit sallivat jonkin verran ylipakkausta ja d-lenkkeihin voi ripustella lisää asioita. Remmit ovat 25mm leveät, sivutaskujen remmit hieman kapeammat - 20mm leveät. Kuvassa laukkuun on pakattuna makuupussi, kahden hengen teltta ja makuualusta.
 
Tässä laukussa ei puolen vuoden aktiivikäytön jälkeen ole oikeastaan mitään muuta merkittävää vikaa kuin nuo reunanauhat. Testasin laukkua myös tuon valkoisen Peugeotin etutarakalla, joka sattuu sattumalta olemaan laukulle sopivasti 14cm syvä. Laukku on periaatteessa oikean levyinen myös eteen, mutta vaihdekahvojen käyttökelpoisuus oli hieman siinä ja tässä, etenkin sivutaskujen ollessa täynnä. Laukku on myös tuohon kohteeseen aavistuksen liian matala, mikä vaikeuttaa joko ohjaustankoon kiinnittämistä tai tarakalle saakka yltämistä.

Laukku v3

Versio 3.
Toisen version kanssa käyttämäni musta kangas oli talvilomani alkaessa loppu, joten tämän laukun materiaaleiksi valikoitui vaaleanharmaa cordura, tummanharmaa puuvillacanvas ja vuorikankaaksi sama vettä kestävä taffeta kuin edellisessäkin laukussa. Päätaskun isoa jakamatonta tilaa kutistin leveydestään sentillä, mutta kasvatin samalla laukun korkeutta ja syvyyttä. Tämän laukun mitat ovat siis 32cm (l) x 24cm (k) x 14.5cm (s).
 
Canvas-laukku ja muotoiltu läppä.
Päätaskun peittävä läppä on muotoiltu suojaamaan laukkua sateelta ja idea läpän muotoon on sumeilematta anastettu lainattu Swift industriesin kehuja keränneestä Zeitgeist-laukusta. Läpän reunat taittuvat alas sivutaskujen päälle ja takaosa on noin neljä senttiä laukun yläreunan alapuolella. 
 
Läpässä on myös heijastinnauhat, jotka puuttuivat versiosta 2. Remmit ovat edelleen 25mm leveät, ylipitkät, säädettävät ja varustettu d-lenkeillä. 
 
Laukku sisältä.
Ison läpän alla on toinen, koko laukun levyinen läpällinen tasku, joka pullistuu noin 7cm siten että tarrat vielä tarraavat kiinni. Ison taskun keskellä on säädettävä ja pistolukolla pika-katkeava kiristysremmi, jonka avulla laukun saa pidettyä paremmin muodossaan lievissä tai vähemmän lievissä ylipakkaustilanteissa. Tuohon remmiin kiinnitin myös purjerenkaan siltä varalta, että kiinnitän tulevaisuudessa laukun reunoille ylimääräisen narulla kokoon kurottavan suojahupun.

Etulaukkuna.
Tämä laukku on sopivamman korkuinen myös etulaukuksi. Kiinnityspisteenä ja vahvikkeena toimiva 20x4mm alumiinilatasta tehty poikittainen tuki osuu täsmälleen ohjaustangon keskilinjalle laukun levätessä tarakan päällä.
 
Vaihteenvaihtoa kokeilemassa.
Ohjaustankoon kiinnitystä en ole vielä oikeassa elämässä kokeillut, mutta periaatteen tasolla vaihteita mahtuu nyt vaihtamaan ilman, että laukku hankaa peukaloon tai estää vaihdevivun liikerataa.

Edestä.
Sivutaskut tyhjinä, kuvissa 42cm (c-c) leveän ohjaustangon kanssa tämä ajatus voisi siis toimia. Läpän muoto näkyy tästä kuvakulmasta myös hyvin.

Viimeistely

Vahattu canvas.

Koesovituksen jälkeen lisäsin laukun läppään poikittaisen remmin patterivalon kiinnitystä varten (tein saman myös versiolle 2) ja käsittelin laukun canvas-osat vahalla.

Fjällräven Greenland wax on tuote, jota en ole aiemmin käyttänyt, mutta mainospuheiden ja pikakokeilun perusteella kankaasta tulee vähintäänkin vettä hylkivä - parin käsittelykierroksen jälkeen vesi pisaroitui vahatun kankaan päälle.

Vahan lämmitystä.
Vaha on valmistettu parafiinistä ja mehiläisvahasta. Ensin hieman saippuapalaa muistuttavasta vahasta hangataan ohut kerros kankaan pintaan. Kun vaha on levitetty, se sulatetaan esim. hiustenkuivaajalla, jolloin vaha imeytyy kankaaseen. Tarvittaessa käsittelyn voi toistaa ja vahaa voi herätellä uudelleen henkiin lämmittämällä kangasta.

Helppoa! Jälkiviisaana vahauksen olisi voinut myös tehdä ennen laukun kokoonpanoa, jolloin operaatio olisi ollut vieläkin helpompaa.

Bonuskierros - työkalurulla



Työkalurulla.

Edellisen laukkuversion läpällä varustetuissa sivutaskuissa oli sellainen hyvä puoli, että taskuun pystyi laittamaan myös irtotavaraa ilman pelkoa siitä, että ne lentelisivät pitkin maaseutua. Toisen puolen taskussa pidän ensiaputarvikkeita omassa pienessä laukussaan, mutta mukana kulkevat pyöränhuoltovälineeni ovat aiemmin olleet melko vapaasti irrallaan. 

Työkalut taskuun.

Laukun taskuun täsmämitoitettu työkalurulla oli nopea tehdä ja lopputulos on varsin ok. Materiaalina käytin samaa vahattua puuvillacanvasta kuin laukussa. Jälkiviisaana tekisin puolet työkalurullaa kiinni pitävistä tarranauhoista hieman leveämmäksi, mikä helpottaisi rullan kiinnittämistä vaihtelevalla määrällä työkaluja.

Työkalut taskussa.
Yhteen nippuun paketoituna tämänkin sivutaskun sisältö pysyy nyt matkassa mukana. Taskussa ei ole velcrolla varustettua, 25mm leveää PU-nauhaa kummempaa kiinnitysmekanismia, mutta tuntuisi toimivan.
 
Kuvassa näkyy myös laukun molemmissa sivuissa oleva kantohihnalle tarkoitettu d-lenkki ja päätaskun takaosassa oleva huoltoluukku, josta laukun pohjaan ja selkäosaan voi pujottaa vahvikelevyn.

Testilenkillä.
Viimeisen lomapäiväni kaunis sää ja pääosin sulat tiet houkuttelivat ajamaan kevään ensimmäisen sliksirengasreissun. Tuolle lenkille laukkuun löytyi edellä mainittujen työkalujen ja ensiapulaukun lisäksi pumppu, lukko, vararengas, untuvaliivi, termospullollinen kahvia ja pari eväsleipää - ei valittamista, eikä ongelmia.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti