27.5.2020

Pyörän runkopumpun lyhennys

Pyörään sopiva pumppu.
Peugeot on tällä hetkellä purettuna ja paikkamaalattavana, joten samojen värien kanssa voi tuunata pyörän pisteosista yhtenäisempää kokonaisuutta. Rungon viistoputkessa on kiinnikkeet pumpulle, joten kävin ostamassa sellaisen Puuilosta huikeaan 2,5€ hintaan. Pumppu on varsin perusmallinen, mutta toimii, eikä mahdollisten oppirahojen määrä riko säästöpossua.

Mitä tuli ostettua?

Ei mahdu.
Pumppu oli alkuperäiskunnossaan hieman liian pitkä sopiakseen rungon kiinnikkeisiin, joten suunnitelmaan kuului purkaa pumppu osiin ja katsoa, josko sen voisi lyhentää.

Polkupyörän pumpun osat.
Ylläoleva kuva on toisesta, hieman eri valmistajan pumpusta, mutta ostamani pumpun sisäinen rakenne on täysin identtinen - näin halpoja pumppuja ei kai kovin monella eri tavalla voi edes tehdä. Aloitin lyhennysoperaation purkamalla pumpun samaan pisteeseen sillä erotuksella, että kuvassa alimpana näkyvää kahvaa en irrottanut männästä.

Mitä tuli tehtyä?

Poikki meni.
Pumppu oli 2cm liian pitkä, joten sahasin pumpun rungon poikki 2cm päätypalan ja runkoputken välisestä saumasta. Rautasaha teki muoviputkesta selvää varsin siististi, suoraan sahaaminen on tässäkin hyödyllistä.

Pääty/suutinkappale.
Operaation vaikein osuus oli veistellä pois suuttimen sisältämästä päätykappaleesta siihen tiukasti liimattu ja nyt tarpeettomaksi jäänyt parin sentin pala putkea. Matto- ja ihan tavallinen puukko toimivat työkaluina, sormetkin säästyivät myöhempää käyttöä varten.

Männän lyhennys.
Pumpun runko lyheni kaksi senttiä, joten mäntää täytyi lyhentää vastaavasti. Putkileikkurilla tämä kävi kivasti, rautasaha olisi saattanut repiä levystä rullatun putken muodottomaksi.

Männän päätypala.
Katkaisun jälkeen irrotin pääty/tiivistepalasta turhaksi jääneen putkenpätkän ja kiinnitin päätypalan uudelleen osaksi lyhennettyä mäntää.

Kiinnitysniittaus.
Kiinnitin päätypalan niittaamalla sen mäntään. Pistepuikolla muutamasta kohdasta napauttaminen päätypalassa olevan uran kohdalta riitti varsin tukevaan kiinnittymiseen.

Kokoonpanoa vaille valmis pumppu.
Ennen suutinosan kiinnitystä maalasin irrallaan olleen pumpun rungon käytössä olleilla paikkamaaleilla. Maalin sävy on hieman sinnepäin jos sitä vertaa kohdepyörän runkoon, mutta tässä väriero ei ainakaan minua niin suuresti haittaa (laiskuus iski, en jaksanut sekoitella täsmäsävyä). Lakkasin pumpun rungon vielä metallihohtolakalla, jotta pyörän ja pumpun kiiltoaste olisi sentään sama.

Suutinosan liimaus.
Sahaamalla irrotettu pumpun pääty/suutinpala kiinnittyi takaisin paikoilleen pikaliimalla. Tämän jälkeen laitoin männän paikoilleen ja ruuvasin toisessa päässä olevan kierrepalan kiinni.

Valmis pumppu.
Pumpun väri poikkeaa hieman pyörän väristä, mutta kuten sanottua - ei haittaa, eikä tuo niin pahalta näytä. Lyhennetty pumppu sopii nyt paikalleen ja siirtää edelleen ilmaa renkaaseen.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti