19.5.2020

Peugeot PH45M3

Peugeot PH45M3
Yksivaihde.netin myyntipalstalle ilmestyi ilmoitus sinisestä, 650b-rengastetusta, mixte-runkoisesta Peugeotista ja hups minä vahingossa - taas.

Syntymästeriiliä PH45M3 -mallinimeä kantavan vempeleen alkumetrit sijoittuvat noin vuoden 1980-82 tienoille, jolloin tämä berceau -tyyppisellä mixterungolla varustettu fillari siirtyi kuvaston lehdiltä ensimmäisen omistajansa haltuun (berceau = kehto, ei viittaa ajomukavuuteen).

Kun siirrytään pikakelauksella noin neljä vuosikymmentä ajassa eteenpäin, voidaan havaita saman pyörän löytyvän nyt meiltä.

Ensikosketus kotipihaan.
Pintaruostetta ja puutteelista maalipintaa on enemmän kuin ensivaikutelma antaa ymmärtää, sateella kaikki vain näyttää hienolta ja kiiltävältä.

Ylämäki - tasamaa - alamäki.
Kolmivaihteinen takapakka houkuttelisi tietty heti hölmöilemään triplakampien kanssa, mutta ostopäätöksen takana on ajatus ehostaa tästä käyttöfillari muksulle. 3x3 -vaihteistoa todennäköisempi lopputulos on siis esim. 1x9.

Projekti tulee etenemään restomod-henkisesti ja enimmäkseen hitaasti kiiruhtaen. Antaa ulkonäön johdatella sopivan leppoisaan ajofiilikseen, josta voi sitten nautiskella sopivilta osin muutamaa vuosikymmentä alkuperäistä tuoreempien osien kanssa. Romulaatikosta kaiveltuja osia sovelletaan, puretaan ja keksitään niille alkuperäistä parempaa käyttöä. Joitakin juttuja ainakin koetetaan tehdä itse ennen marmoritiskille nöyrtymistä, jne.

Peugeot PH45M
Näin se meni edellisenkin mixte-pösön kanssa, sillä juu - tämä on laivastomme toinen PH45. Tallissamme on nimittäin toinenkin, muutamaa vuotta vanhempi keltainen versio samasta aiheesta.

Tämän uudemman pyörän osalta visioon kuuluvat kirkkaat kiekot, 165mm pituiset kammet ja etutarakka, mutta muu toteutus on vielä enimmäkseen hämärän peitossa.

"Ehjät lokasuojat".
Se täytyy vielä mainita, että kaupanteon yhteydessä ehdin ääneen iloita tämän olevan "ensimmäinen ostamani Peugeot, jonka alkuperäiset lokasuojat ovat edelleen ehjät".

Pöh.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti