21.5.2020

Ikea Pleja -etutarakka

Jostakin täytyy aloittaa.
Puuhasteluliekki palaa vahvasti näin muutoin melkoisen virikevapaana aikana. Internetissä pyöräillessäni löytyi ajatus, jossa Ikean Pleja -paperikori oli liitetty nippusiteillä pyörän etutarakkaan ja lopputulos näytti yllättävän hyvältä. Jäin miettimään, josko valmis etutarakka olisi mahdollista pudottaa pois yhtälöstä.

Kiinnitysrauta

Esimerkki pienteollisesta kiinnitysraudasta ja teollisesta raudasta.
Aloitin projektin kaivelemalla autotallin aarrevarastoja, sillä muistelin, että siellä jossakin olisi arkistoituna yksi Pelago Commuter -tarakan mukana tullut kiinnitysrauta. Oikein muistettu, joten tuumasta toimeen. Kiinnitysraudan mitat muistuttivat kovasti 3x20mm lattarautaa, joten seuraavaksi sahasin pätkän sellaista.

Mittapiirros.
Hetki miettimistä, mittailua ja pistepuikolla piirtelyä, tämän jälkeen poralla oli helppo tehdä kevennysreikiä lattaraudan kylkeen.

Muistilappu.
Porasin kaikki kiinnitysreiät 6mm terällä. Jarrun kiinnityspultin alle tulevassa reiässä on hyvä olla pystysuuntaista säätövaraa, tästä syystä reiästä piti tehdä ovaali.

Kahdesta reiästä ovaaliksi reiäksi.
Mmm... kiiltoa!
Sisäinen harakkani riemuitsee asioiden kiillottamisesta. Tuhkanharmaan lattaraudan sain kiiltämään rälläkällä ja hiomapaperilaikalla. En tehnyt tuosta aivan peiliä (=hiomapaperi + autosol), sillä voi olla, että tämä tulee vielä maalattua mustaksi.

Taivutuskohdan mittailua.
Suorasta kiinnitysraudasta ei ole paljoakaan iloa vaikka se kuinka kiiltäisi, joten merkkasin taivutuskohdat mallina toimineesta raudasta ja asettelin oman tekeleeni ruuvipenkkiin mahdollisimman tarkasti tangentin suuntaan.

Taipuu, muttei taitu?
Taivutus sopivaan kulmaan, uusi asettelu, toinen taivutus - helppo homma.

Valmiit kiinnitysraudat.
Tunti ensisahauksen jälkeen kiinnitysrauta oli viimeistä kiillotusta ja/tai muuta pintakäsittelyä vaille valmis.

Pyöränosia Ikeasta?

Apua, mitä seuraavaksi!?
Kiinnitysrautaan liitettävn tarakan päämuoto löytyy suurimmaksi osaksi Ikean valikoimasta.

Ikea PLEJA -toimistotarvikekori.
Kooltaan Ikean Pleja-kori on lähes täydellinen pyöräilykäyttöön: 26x34x8cm. Rakenne ei todennäköisesti kestäisi kovinkaan pitkään edes pelkkää pyörään kiinnitettynä oloa, joten leikkelin mukana tulleen korkkialustan mukaan 3mm vanerista tarakan varsinaisen rungon.

Näin päin piirrettynä vanerista tulee liian suuri.
Kuviosahalla leikkelyn ja muotoilun jälkeen minulla oli melko sopivasti tarakan pohjaksi sopiva vanerilevyn pala.

Tarakan runko.
Tarakan jalat palastelin miljoonalaatikosta löytyneestä vanhasta takatarakasta. Jalat olisi varsin hyvin voinut taitella myös itse noin 5mm akselista.

Tarkan markan tarakanjalat.
Jalkojen leveys yläosasta on 12cm, materiaali 5mm terästankoa.

Ruuvit ja kaulukset.
Lähi-Bauhausin ruuvivalikoima on kohtuullinen, sieltä löytyi nättejä kuusiokantaisia M5 x 20mm -koneruuveja ja messingin värisiä ruuvikauluksia.

Jalan kiinnitys koriin ja levyyn.
Tarakan jalat kiinnitin reikänauhasta tehdyillä kiinnikkeillä. Nauha kiedotaan korin ja jalan ympäri ja pultataan kiinni tarakan levyyn.

Valmis kiinnitys alapuolelta.
Ensimmäinen koevedos jalkojen kiinnityksestä oli valmis. Haluan vielä lisätä jonkinlaisen vahvikkeen tarakan alapuolelle, etteivät Pleja-korin heppoiset hitsaukset repeä irti. Vahvikkeen kanssa kori jäisi kerroshampurilaisen pihvin tavoin puristuksiin vahvikkeen ja puulevyn väliin.


Yläpuolelta ja sivulta katsottuna ratkaisu näytti myös aivan kelpo tarakalta.

Tarakka koekiinnitettynä.
Pyörään kiinnitettynä Ikean paperikori-tarakka näytti myös aivan tarakalta. Tarakkaa voisi ehkä säätää hieman lähemmäs ohjaustankoa. Jalat kiinnittyvät haarukkaan M6 x 16mm -pulteilla.

Pleja-tarakka.
Ta-daa, jos toki tarakan vaneri pitää vielä käsitellä säänkestäväksi. Venelakka on varmaankin se voittajan vaihtoehto. Tästä lisää myöhemmin.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti