21.5.2020

Polkupyörän lokasuojan oikaisu

Peugeot PH45M 3
Edellisellä kerralla tämä Peugeot-projekti jäi havaintoon, jossa takalokasuoja ei ollut enää aivan kuin tehtaalta lähdettäessä. Helatorstaina oli aikaa purkaa Peugeotista riittävä määrä osia pois ja oikoa rypistymään päässyt takalokasuoja.

Lähtötilanne

Takalokasuoja oikaisuvalmiina.
Takalokasuoja oli ottanut eniten osumaa takimmaisen tarakankiinnikkeen kohdalle ja takavalon paikkeille. Näiden lisäksi pieniä lommoja oli vähän siellä ja täällä, mikä ei ole perin yllättävää - fillari on käyttöesine.

Oikaisutyökalut.
Vasaralla suoraan teräksiseen (myös alumiiniseen) lokasuojaan lyöminen saattaa oikaista lommon, mutta tekee samalla todennäköisesti viereen toisen. Puu on mukavasti pehmeämpi väline oikaisupuuhiin, sillä se ei tärvele oikaistavan kappaleen pintaa ja siitä on myös helppo tehdä sopivanmuotoisia työkaluja.

Ensinnä sahasin kuviosahalla kakkosneloseen puolikkaan pisaramuodon, tätä vasten lokasuojaa on helppo oikaista ulospäin. Pisaran säde muuttuu kaiken aikaa, jolloin jokaiselle lokasuojan kaarevuudelle löytyy sopivasti tavoiteltavaa muotoa vastaava kohta pisaran kaarelta.


Sisäpuolen vastakappale.
Toiseen suuntaan tapahtuvaa oikaisua varten kopioin lokasuojan sisäpuolisen muodon samaan kakkosneloseen noin kolmen sentin matkalle. Tällä tavalla sisäänpäin tapahtuva oikaisu on helppoa, sillä koko lokasuoja on tuettuna ja iskuilla on aina tukeva vastakappale. Sama palikka on hyödyllinen myös lokasuojan kiillotusvaiheessa.

Oikaisuvaiheesta minulla ei ole kuvia, koska minulla ei ole kolmea tai useampaa kättä.

Tarrojen poisto.
Takavuosina ilmeisesti laki tai jokin säädös vaati polkupyörien takalokasuojan loppuosan olevan valkoista väriä. Nykyään tällaista vaatimusta ei ole, mutta hyvän matkaa neljättä vuosikymmentä lokasuojaan liimattuna ollut tarra ei varsinaisesti putoa itsestään irti. Paras ja nopein löytämäni tapa näiden tarrojen poistoon teräslokasuojasta on surrata tarra ensin mekaanisesti irti kangaslaikalla ja pyyhkiä jäljelle jääneet liimajämät pois asetonilla.

Samalla kangaslaikalla on mukava myös kiillotella vastaoikaistua lokasuojaa. Ensin Autosolia rätin kanssa käsin lokasuojan pintaan ja laikalla pois, kiiltoa syntyy. Samassa yhteydessä kiillotin myös alumiinisen ketjusuojan. Tämän tein tosin ihan käsipelillä, sillä ketjusuojaan maalattu Peugeot -logo ei olisi välttämättä selvinnyt lappulaikasta priima- tai edes välttävän kuntoisena.

Lopputulos

Puoliksi purettu ja takaisin kasattu Peugeot.
Suora ja kiiltävä takalokasuoja.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti