7.4.2014

Työmatkafillarin huolto

Ketjujen hyppiminen loppui 18€ sijoitukseen.
Viime loppusyksystä alkanut työmatkapyörän ketjujen hyppiminen kyllästytti viimein niin paljon, että päätin tehdä asialle jotakin. Vian olin polkiessani paikallistunut vanhaan takarataspakkaan, jonka hampaat olivat liian kuluneet. Rattaiden yletön kuluminen aiheutti sen, että kun ketjuun välittyi riittävästi voimaa, ketju hyppäsi takarattaan ympärillä piikin tai kaksi, pyörästä katosi veto ja jalat pomppivat polkimilla. Tästä johtuen esim. "putkelta polkeminen" tuntui ehdottoman liian vaaralliselta (vaikka nyt sitten niitä mies-osiani ajatellen).

Ensin ajattelin vaihtaa pakan itse, mutta Sheldon Brownia aikani tulkittuani totesin, että homma ei onnistu ilman erikoistyökaluja. Kasettipakan olisin saanut auki ketjupiiskoilla, mutta vapaaratas tarvitsee oman avaimensa.

Tuumasta toimeen, rengas irti, autolla Ajopyörään ja uusi pakka hyllystä vaihtoon. Ovelta kassalle kului aikaa noin kymmenen minuuttia ja vaivaa säästyi melkoisen paljon. Joskus tulee vain hämmästeltyä, kuinka pienellä vaivalla jokin päivittäinen ärsytys poistuu ja sitä, miksei tätä ole tullut tehtyä jo paljon aiemmin.

Mikäli haluaisi takertua pikkuseikkoihin, voisi vielä todeta, että rattaiden vaihdon yhteydessä pyörästä katosi hieman huippunopeutta. Vanhassa rataspakassa rattaat olivat 13-14-16-18-21-24-28 ja uudessa pakassa (Shimano MF-TZ21) vastaavasti 14-16-18-20-22-24-28. Entinen kuutosvaihde on siis uusi seiska - ikään kuin se työmatkapyörässä mitään merkitsisi. On se silti hienoa, kun nyt isommillakin vaihteilla voi huoletta polkea vaikka ylämäkeä.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti